Bunratty Castle - Irland del 1

I forrige uke dro jeg ut på et fantastisk eventyr sammen med min gode venninne Marita Tathariel - til magiske Irland! Nærmere bestemt Irlands vestkyst, området rundt byen Galway som vi begge har et nært og kjært forhold til. Det var en utrolig tur fylt med flotte utflukter til storslagne slott, koselige landsbyer og levninger etter en svunnen tid. Opplevelsene var så mange at jeg blir nødt til å dele opp blogginnleggene for å få vist dere alt.

Søndag 15. september bar altså turen til vårt kjære Irland, og vi brukte mesteparten av dagen på å reise, først med bil, så fly, så med buss, før vi endelig ankom Galway og hotellet vårt, Eyre Square Hotel, sent på ettermiddagen. Da var vi begge så utslitte at alt vi orket å gjøre var å kollapse på sengene våre og hvile litt, før det bar ned på hotellets restaurant for å få i oss litt sårt trengt næring. Oppkvikkede og med fulle mager dro vi deretter ut i Galways gater for å prøve å lokalisere puben Tig Coilí, der vi hadde avtalt å møte noen irske venner av oss, Niamh og Dave. Etter litt om og men fant vi endelig frem til en fullstappet og veldig varm, men også koselig pub hvor våre venner hilste oss varmt velkommen. Dette var vårt første møte i virkeligheten, så det var jo litt spennende, men heldigvis viste de seg begge å være helt herlige og skjønne mennesker som vi fant tonen med umiddelbart!

Niamh og Dave. Bildet er lånt fra dem, siden ingen av oss var smarte nok til å få tatt et bilde av dem. Klikk på navnene for å se de flotte Instagram-sidene deres!

Niamh og Dave hadde vært så snille og tilby seg å ta oss med til Craggaunowen, et arkeologisk friluftsmuseum som jeg alltid har hatt lyst til å besøke, dagen etter. De plukket oss opp mandag morgen, og vi turet av sted på humpete veier til vi kom frem til portene - som var stengt. Det viste seg at Craggaunowen bare hadde åpent frem til 1. september... For en skuffelse! Vi vurderte å bryte oss inn, men det ville jo ha vært litt kjedelig om vi ble tatt, så Dave og Niamh fant en annen (og sannsynligvis mye smartere) løsning og tok oss i stedet med til Bunratty Castle, Caisleán Bhun Raithe, et tårnslott fra 1400-tallet. Dette slottet hadde alt man kan ønske seg, kanoner, rustninger, veggtepper, antikke møbler, en flott utsikt, gedigne skilpaddeskall, forhistoriske hjortegevir, glassmalerier og fryktinngytende lysekroner. Bilderas følger.

Bunratty Castle

Superbegeistrede jenter!

Jeg vil ha en sånn seng.

Utsikten fra taket.

Jeg ble helt huggern av å gå i alle de supertrange spiraltrappene!

Gevir etter kjempehjort som døde ut tusenvis av år før menneskene kom til Irland.

Kjøkkenet.

...

Denne lysestaken var direkte nifs.

Jeg vil ha et veggteppe! Kanskje ikke like stort som dette, men gjerne like fargerikt.

Smale vinduer var det flust av.

Baksiden av slottet.

Etter å ha tilbrakt noen timer inne i slottet, gikk vi rundt og så på de rekonstruerte landsbyhusene fra 1800-tallet som omringet det som en del av Bunratty Folk Park.

Stabler med torv (brennstoff) utenfor husveggen.

På veien hjem stoppet vi innom en litt avsidesliggende antikvitetsbutikk, hvor jeg snublet over en nydelig harpeformet brosje i sølv og Connemara-marmor, som har en nydelig grønnfarge. Jeg ble helt forelsket i den, og måtte ha den! Den viste seg å være fra 1920-tallet.

Dagen var en nydelig start på vårt opphold i Irland, og vi kunne ikke fått det så fint uten de fantastiske Niamh og Dave! Både Marita og jeg snakket varmt om dem i ettertid, og skulle ønske vi kunne sett dem flere ganger i løpet av turen. Håper ikke det blir lenge til neste gang!

Neste innlegg kommer til å handle om shopping og andre eventyr i Galway by!

~*Branna*~

Frøydis Sylvestris

25.09.2013 kl.23:07

Yeey! Gleder meg til å se mer! ^_^

25.09.2013 kl.23:27

Gleder meg til å vise mer! :D

Lugburz

26.09.2013 kl.07:19

Det så helt utrolig megaawesome ut! Nå må du bli frisk i ryggen slik at du kan blogge mer :). *gi ginger ale til*

26.09.2013 kl.08:27

Lugburz: Oooh, Crabbiiiiiies! *griper tak i kruset med stor entusiasme* Det var utrolig megaawesome!!! Takk, skal prøve å bli frisk så fort jeg kan :) Mer blogging kommer!

Vinterperle

26.09.2013 kl.11:30

Heldige dere! Må ha vært en utrolig magisk og fin opplevelse. Elsker slike, gamle steder med historie og sjel :D Vil virkelig dra til Irland en gang selv :) Mange steder jeg har lyst til å reise til.

Også så utrolig koselige bilder av dere, kjære <3

Naviana

26.09.2013 kl.12:42

Ååh, det så virkelig fint ut der! Skulle likt å ta en titt på de kjempehjortgevirene ^^ Ser ut som en heeelt grei start på Irlandreisen dette ja. Hadde lyst til å dra dit sist jeg var i Irland, men tiden strakk ikke til.

~Marina Aurora~

26.09.2013 kl.17:19

Hørtes ut som en fantastisk begynnelse på reisen, får meg til å lengte til mitt andre hjemland (som jeg riktignok aldri har vært i) Gleder meg til å se mer.

Så mange fine bilder, nydelig slott, har skikkelig lyst dit selv. Og så fin kåpe du hadde, og antrekket på det siste bilder av deg bare elsket jeg!

26.09.2013 kl.20:16

Vinterperle: Tusen takk! Ja, det var flott. Håper du også får sjansen til å oppleve Irland en gang snart!

26.09.2013 kl.20:17

Naviana: Hehe, ja, det var en veldig flott start :) Det er mye vi hadde lyst til å se som vi ikke rakk heller, så jeg kjenner følelsen. Neste gang! Forhåpentligvis drar jeg tilbake allerede neste år sammen med min kjære <3

26.09.2013 kl.20:19

~Marina Aurora~: Tusen takk :) Hehe, den brune tunikaen er så mange år gammel og fryktelig slitt, men jeg elsker den! Håper du får kommet deg til Irland snart :)

Valkyrja

27.09.2013 kl.08:23

Fine bilder av vakre damer. :) Det slottet så eventyraktig ut, tenk å bo et slikt sted... Og at noen en gang i tiden har gjort nettopp det! *drømme seg vekk*

27.09.2013 kl.20:06

Valkyrja: Tusen takk! Ja, tenk så herlig! Hehe, men faktisk tror jeg heller jeg kunne tenke meg et koselig, lite hus midt i skogen ^_^

Vero

28.09.2013 kl.02:11

For et sjarmerende slott! Virker som en super start på reisen deres, veldig magiskt^^

28.09.2013 kl.10:46

Det var det virkelig! ^_^

Fru S.

28.09.2013 kl.18:41

Dette såg jo ut til å vere ein fantastisk start på turen! Gler meg til å sjå meir ^^

28.09.2013 kl.23:53

Fru S.: Takk! Gleder meg til jeg kan vise frem mer også :)

26, Drammen

I have a great love for all things fantastical, fairytale-ish. Irish, Celtic and Norse. My biggest passion is playing the harp, but I also love playing my tin whistles/flute and making fantasy jewellery. I have a Bachelor's degree in the Irish language (also covering Celtic civilization, literature and mythology) from the University of Oslo, which I am very proud of even if I can't use it for anything career-wise. This blog is all about the things I like and involve myself in, and hopefully I may be of some inspiration to others.